Ik heb het niet nodig

Een tijdje geleden, toen ik bij mijn schoonouders was en aan het toetje begonnen, zei mijn schoonzusje; “Nee, ik hoef niet. Ik heb het niet nodig”.
Ik was geïntrigeerd door dit antwoord en vroeg wat ze hier precies mee bedoelde. Ze gaf aan dat ze genoeg gegeten had en dat het toetje geen toegevoegde voedingswaarde had, dus dat ze een bewuste keuze maakte om het niet te nemen.

Lange tijd heb ik niet begrepen hoe ze dat voor elkaar kreeg. Zo’n perfecte rationele gedachte bij een verleiding die voor mij soms moeilijk te weerstaan was.
Inmiddels ben ik een tijdje verder en begin ik het niet alleen beter te snappen, ik merk ook dat ik dezelfde afweging kan maken.

Nou kan ik jullie de ingewikkelde transactionele analyse gaan uitleggen. En daarmee de kans dat je stopt met het lezen van dit blog, maar ik ga proberen het simpeler uit te leggen.

Steeds wanneer ik opnieuw een poging deed om af te vallen, probeerde ik mijzelf regels en maatstaven op te leggen. Dat ging dan vooral in de trend van: “Dit mag jij niet eten, omdat je anders aankomt en aankomen is stom en dan heb je gefaald”.
Als je het zo zwart op wit leest, dan is het zo klaar als een klontje dat dit niet de meest sympathieke manier is om tegen jezelf te praten. Ik kan me niet heugen dat ik overigens ooit zo naar tegen iemand anders gepraat heb.

Sinds ik ben nadenken over de zin: “Ik heb het niet nodig”, is er een belangrijk kwartje gevallen. Ik ontzeg mezelf niets. Ik hoef ook niet streng of naar te doen tegen mezelf.
Als ik gewoon een respectvolle interne conversatie richting mijzelf doe, dan ben ik heel goed in staat om weloverwogen beslissingen te nemen.
En precies die mindset, maakt dat de keuze maken een stuk minder zwaar wordt. Want ik mag heus een toetje. Ik mag er wel 10! Maar ik kan ook beslissen dat ik het mezelf eens per week toesta.

Die vrijheid van keuze, maakt dat de keuze een stuk makkelijker wordt. Het moeten wordt mogen en het mogen is een vrije keuze.
Om nog even terug te komen op de transactionele analyse:
Iedere volwassenen heeft ook nog een kind in zichzelf. Wees lief voor dat kind. In het kind schuilt al je creativiteit en emoties. En juist als het om eten gaat, spelen emoties een belangrijke rol.

2 gedachtes over “Ik heb het niet nodig

  1. Transactionele analyse! Schematherapie is er ergens wel verwant aan. Vooral die ‘negatieve ouder’ is heel herkenbaar.

    De vraag ‘wat heb ik nodig’ is inderdaad veel helpender dan ‘dit moet ik doen’. Bij mij werkt ‘reverse psychology’ ook zo goed dat het bijna grappig is. “Weet je wat? We gaan afvallen. Maar like, gewoon om te proberen, het hoeft niet ofzo. Als het niet gaat, in ieder geval geprobeerd.” Werkt blijkbaar beter dan “Ik moet nu afvallen want anders!”

    Wel erg knap van dat meisje. En van de ouders dat ze dat heeft meegekregen!

    Een paar weken terug was ik bij m’n moeder thuis en ’s avonds laat pakte ze chips. Ik hoefde niet; fysiek én mentaal niet. Dat vond ze raar. “Heb jij dan ’s avonds geen vreethonger???” Dat woord zelf vind ik al vreselijk negatief richting 1) jezelf en 2) eten. Maar nee, dat heb ik dus niet meer. Ik merk nu negen van de tien keer als ik enorm zin krijg om te snacken, is het omdat ik niet lekker in m’n vel zit, ik ben angstig of verdrietig. En soms pak ik dan inderdaad een snack, met de belofte aan mezelf dat ik er ook met iemand over ga praten.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

