Meditatie

Geitenwollensokkengeneuzel! Jazeker, zo noemde ik voorheen ook dingen die ik niet begreep en waarvan ik dacht dat alleen new age hipsters dit deden.
Blijkt dat ze nog gelijk hebben ook! Sommige zaken die overgewaaid zijn uit het verre Oosten, zijn zo gek nog niet.

Ik ben ervan overtuigd dat we tegenwoordig in het Westen teveel met ons hoofd bezig zijn en dat de nieuwe trend is om zoveel mogelijk nieuwe ervaringen tegelijkertijd op te willen doen. We moeten meer, beter, sneller, harder… 
Op het werk is het druk, het huishouden moet nog gedaan worden, wanneer men in bezit is van kinderen dan moeten zij ook nog volop ontwikkelen en dus op diverse clubjes. Want je wil immers niet  onderdoen voor de rest van de moeders.
En ondertussen moet je minstens 3x in de week sporten, je sociale contacten onderhouden, boeken gelezen hebben, series op Netflix kijken en… en… en….

En dus ook nog tijd nemen om stil te staan. 

Want vanwege al het doorrennen, kampt het Westen met verschrikkelijk veel depressie en angststoornissen. Er is geen moment van rust. En wanneer we die wel vinden, vullen we die snel met onze smartphones.
Ik heb deze neiging ook regelmatig. Want niks doen is vervelen en jezelf vervelen is stom. Daarbij kamp ik regelmatig met onzekerheden en liggen gecompliceerde emoties op de loer.

Tot ik ontdekte dat ik intens rustig werd van meditatie. Ik wist niet hoe het moest, dus wat doe je dan? Dan ga je kijken of er een app voor is!
En omdat tegenwoordig overal een app voor is, vond ik ook via mijn smartphone de weg naar ultieme rust.
Ik begon de kalmerende stem van Andy Puddicombe te volgen en voor ik het wist, was ik een volleerd meditatiecus. Uhm… Mediterend persoon!

Het brengt me rust tijdens moeizame momenten. Het brengt me meer controle over mijn boosheid, verdriet en angsten. Het brengt me meer aandacht en focus. En het brengt me meer compassie en tederheid.

Ik hoor nog regelmatig dat meditatie niet geschikt is voor iemand. Omdat de persoon in kwestie er geen tijd voor heeft, of de rust niet kan vinden. Ik zeg; dan juist is het bittere noodzaak!
Het is bijna alsof je zegt dat je niet kan sporten omdat je geen conditie hebt. Je krijgt juist conditie door te gaan sporten 😉

En als je het filmpje nog niet gekeken hebt. Doe dat dan nu maar even. Misschien dat alles wat ik zojuist heb proberen duidelijk te maken plots helder wordt.

Geef een reactie

