Ons grote kleine verdriet

flower-in-hand-470x260

Voor een korte periode hebben mijn man en ik kunnen genieten van een heel klein cadeautje, wat plots in ons leven kwam. Mijn zwangerschap kwam als aangename verrassing.
Vanwege een eerdere miskraam, kon ik al snel bij het ziekenhuis terecht voor een eerste echo. Daarop was een hartje te zien! We konden ons geluk niet op.
Zeker omdat mijn moeder zo ziek is, was ik erg gelukkig dat ze dit mee mocht maken.
Dit geluk hield echter afgelopen vrijdag voor ons op. Tijdens de tweede echo, zei de gynaecoloog al vlug dat het hartje niet meer te zien was.
Onze wereld stortte op dat moment in. Ik geloof dat ik nog een afspraak heb kunnen maken aan de balie, maar wat ik allemaal gezegd en gedaan heb weet ik niet meer.

Eenmaal thuis, begon de realiteit langzaam te bezinken. We hebben de echo’s bewaard en deze staan op de kast. We huilen. We mijmeren. We zijn boos.
Woensdag heb ik weer een afspraak in het ziekenhuis, om te bespreken hoe de zwangerschap verder beëindigd zal worden. Tenzij mijn lichaam daarvoor al zelf aan de slag gaat.

We hebben gekozen om het al te vertellen voor de 12e week van de zwangerschap aan sommige mensen. De meningen zijn erover verdeeld, of dat verstandig is. Maar ik ben ervan overtuigd dat steun van mensen om me heen juist heilzaam zal werken bij het rouwproces. Ik ervaar namelijk veel steun aan het kunnen delen van mijn verdriet (en mijn geluk.)

6 gedachtes over “Ons grote kleine verdriet

  1. Lieve Corinne, wat ontzettend verdrietig is dit. Ik wéét uit eigen ervaring hoe je je zult voelen. Boosheid, verdriet, onbeantwoorde vragen zullen zich afwisselen.
    Ik wens jullie heel veel sterkte om dit vooral samen te verwerken.

    Like

  2. Ik vind ook dat het geheimhouden voor iedereen tot de 3e maand niet het meest verstandige is. Want als het allemaal niet loopt zoals je hoopt, is het heel fijn als er mensen zijn die op de hoogte zijn, zodat je je verdriet ook kunt delen.
    Veel sterkte lieverds!! Ik gunde jullie dit zó enorm niet! Maarja…. Veel liefs!!

    Like

  3. Lieve Corinne (en Bas),
    Trek je niks aan van wat ‘anderen er van vinden’. Zij voelen niet wat jij voelt.
    Volg vooral je hart en gevoel en laat je daar door leiden.
    Wij wensen jullie veel sterkte!
    Harrie en Wilma

    Like

Geef een reactie

