Vastentijd

Wauw, toen ik met mijn 35-dagen challenge begon, had ik helemaal niet door dat in die periode ook de vastentijd begon.
Ik kom van origine uit Brabant en daar wordt nog uitgebreid carnaval gevierd. Carnaval is eigenlijk

Carnaval (ook wel ‘Vastenavond‘ – vooravond van het vasten) is van oorsprong een Rooms-Katholiek volksfeest, dat mogelijk ook heidense wortels heeft en gevierd wordt in de drie dagen voorafgaand aan Aswoensdag. Volgens de traditie duurt het feest van zondag tot dinsdagavond – de Vastenavond. Om middernacht vangt de vastentijd aan van 40 dagen, tot Pasen.

Na de carnaval is het de tijd van het vasten wat aanbreekt. Nou zijn er nog genoeg Brabanders die wel carnavallen, maar niet vasten trouwens 😉
Maar van oorsprong duurde het vasten 40 dagen, tot aan Pasen.

Vastentijd, Veertigdagentijd of quadragesima is de periode die begint op Aswoensdag als voorbereiding op het Paasfeest. De veertigdagentijd is een periode van vasten en bezinning op de feitelijke christelijke levenspraktijk. Alhoewel er zesenveertig dagen verlopen tussen Aswoensdag en Pasen (einde van de vastentijd) wordt er traditioneel (binnen de Katholieke Kerk) niet gevast op de zes zondagen tijdens die periode waardoor je op veertig dagen uitkomt. In het oosters christendom wordt er achtenveertig dagen gevast tot Pasen. De laatste week vóór Pasen wordt er niet meer gerekend tot de “Veertigdagentijd”, maar tot de Goede week.

Een beetje grappig wel, dat ik dus onbewust die periode gekozen heb voor mijn 35-dagen challenge.
Het gaat overigens bijzonder goed met deze challenge. Wat helpt is dat ik ziek ben en mijn smaak compleet ben verloren. Dus of ik nou aan een heerlijke Bossche bol zit te knagen of een blaadje sla; het verschil proef ik niet!

Ik kwam overigens een erg leuk artikel tegen die voor mij inspirerend werkte en wat hele duidelijke richtlijnen geeft wat je aan calorieën kan minderen, wanneer je ook een tijdje een soort vastentijd voor jezelf inlast.

De volledige pagina is hier te vinden. Ik heb ‘m voor het gemak vertaald en ingekort.

Soda

Frisdrank

Frisdrank is de bron van honderden onnodige calorieën, dus dit is dé tijd om over te stappen naar water. Wanneer je al 1 glas frisdrank kan weglaten voor 40 dagen, bespaar je 124 tot 189 calorieën per dag.

Totale hoeveelheid: 40
Hoeveelheid calorieën bespaard: 4.960 tot 7.560

French-Fries

(Franse) Frietjes

Ze zijn zout, gefrituurd en verslavend. En het is moeilijk om er slechts een paar van te eten. Wanneer je slechts eens per week een medium portie zou laten staan, scheelt dit al 350 calorieën per week.

Totale hoeveelheid: 6 medium porties
Hoeveelheid calorieën bespaard: 2.190

Ice-Cream

Ijs

Jezelf af en toe trakteren op een lekker schaaltje ijs? Het lijkt heel onschuldig, maar het kan al snel aantikken.

Totale hoeveelheid: 12 schaaltjes à 100 gram
Hoeveelheid calorieën bespaard: 2.760 (voor vanille ijs)

Alcohol

Alcohol

Wanneer je iemand bent die graag een wijntje bij het eten lust, kan je al 127 calorieën per dag besparen.

Totale hoeveelheid: 40 glazen
Hoeveelheid calorieën bespaard: 5.080

Fast-Food

Fast food

Voorheen was dit mijn zwakke plek! Stel dat je elke week jezelf trakteert op een menu van de Mac of Burger King, dan zou je dat al zo’n 1.200 calorieën per week schelen.

Totale hoeveelheid: 6 maaltijden
Hoeveelheid calorieën bespaard: 7.200

Potato-Chips

Chips

Hmmm.. Een lekker zakje chips voor de tv. Stel dat je twee zakjes chips (en dan bedoel ik die kleine!) per week wegwerkt, dan kan je 153 calorieën per zakje besparen.

Totale hoeveelheid: 12 zakjes
Hoeveelheid calorieën bespaard: 1.836

Voor de overige plaatjes verwijs ik jullie naar de bron.

Een gedachte over “Vastentijd

Geef een reactie

