Psst.. Hey, jij daar!

Vandaag een nieuwe opdracht vanuit de blogging101 academie. Een blog aan mijn lezers, het liefst gericht op één iemand in gedachten. Ik heb er even heel hard over na moeten denken, maar ik denk dat wanneer ik mezelf eens even hartig toespreek, menig persoon hier herkenning in zal vinden.

Onzekerheid is een welbekend fenomeen. Er zijn veel mensen onzeker over zichzelf of iets in hun leven. Met name vrouwen kunnen bijna allemaal wel één ding van hun lichaam benoemen waar ze onzeker over zijn.
Voor mij is mijn onzekerheid mijn lichaam. Ik voldoe niet aan het ideaalplaatje van de maatschappij. Ik pas niet in maatje 38.
De onzekerheid is het grootst wanneer ik kleding wil gaan passen. Omdat ik net niet meer in de “normale” confectiematen pas, moet ik naar de grote maten winkels.
En ondanks dat het de afgelopen jaren echt wel beter geworden is, merk ik dat er regelmatig nog echt enorme hobbezakken verkocht worden. Kleding waar ik mij alles behalve sexy in voel.

Dagelijks zeg ik tegen mijzelf dat ik tevreden ben over hoe ik ben. Dat ik mijzelf geaccepteerd heb. En eerlijk is eerlijk, ik ben het grootste gedeelte van de tijd ook niet meer onzeker.
Maar er zijn momenten dat ik heel zelfbewust ben. Bijvoorbeeld wanneer ik in de sportschool de meest dikke persoon ben die aan het trainen is.  Soms voelt dat goed, soms heb ik het moeilijk. Op de momenten dat ik onzeker ben, is het extra lastig om de motivatie te vinden om wél naar de sportschool te gaan.
En laten we eerlijk wezen; het gaat echt nergens over. Want mijn verstand weet ook heus wel dat de mensen om me heen lief vinden voor wie ik ben en niet om hoeveel ik weeg.

En daarom leg ik soms de lat voor mezelf een stuk hoger dan dat ik dat voor anderen doe. Ik heb empathie voor de mensen om me heen en probeer hen te helpen bij obstakels. Maar ik zelf mag niet falen.  Want dan zullen de mensen wel denken!
Sowieso is de “gezonde levensstijl” nogal in trek momenteel. En de daarbij komende discussies dat “dik zijn een keuze is” en dat dikke mensen gewoon niet genoeg hun best doen. 

Voor mij de uitdaging om mezelf inderdaad niet zo te vergelijken met anderen en vooral trots te zijn op mijn resultaat. Bekijken wat ik nu al allemaal overwonnen en gewonnen heb, in plaats van zien welke weg ik nog moet bewandelen voor ik mijn doel behaald heb.

Geef een reactie

