De kantjes eraf lopen

Deze uitdrukking gaat terug op het beeld dat luie mensen als het ware ‘om het werk heen lopen’: ze ontwijken datgene wat er moet gebeuren en blijven het liefst ‘aan de kant’ toekijken. Deze onwil om aan te pakken werd uitgelegd als gemakzucht en luiheid. Zo kreeg er de kantjes vanaf lopen zijn negatieve betekenis, net als er met de pet naar gooien en je ergens met een jantje-van-leiden van afmaken.

Getver. Ik heb geen zin.
Geen zin om ’s ochtends mijn bed uit te komen, geen zin om mijn boterhammen te smeren, geen zin om het huishouden te doen en ik heb al helemaal geen zin om te sporten of om gezond te eten!

Ik heb zin om uit te slapen, onder de wol te blijven, 15 chocoladerepen op te eten en een paar series op Netflix weg te werken.
Maar gelukkig valt het in de praktijk nog wel mee. Ik ben nog netjes gaan sporten, heb me niet vol gegeten aan zoetigheden en ben gewoon netjes mijn nest uit gekomen om te gaan werken.

Soms heb ik plots van dit soort momenten. Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Mogelijk is het de winter. Mogelijk is het vermoeidheid of stress. Mogelijk zijn het mijn hormonen die weer een geintje met me uithalen.

Wat in elk geval zeker het geval is, is dat het spannende tijden zijn met de aankoop van ons nieuwe huis. Het is druk met allerlei regelzaken rondom keuringen, taxaties en hypotheken. Als ik soms alle bedragen hoor, dan gaat het me duizelen.

Wat voor nu vooral belangrijk is, is waarschijnlijk dat ik mezelf een beetje in de gaten moet blijven houden. Lief zijn tegen mij. Een beetje extra lief.
En daarmee bedoel ik dan niet dat ik wél al die chocoladerepen mag, maar dat ik best iets minder streng mag zijn op bepaalde gebieden. Wanneer ik het niet te gek maak, hoef ik daarna ook geen schade weg te werken.

Ik weet niet wat jullie doen vanavond, maar ik zet even een serie via Netflix op! (En daarna nog even een babbeltje met een hypotheek adviseur..)

lakse-collega

Geef een reactie

