Hongerrrrrrr

Je hebt geen honger, je hebt gewoon trek.

Tjonge, als ik een euro zou krijgen voor hoe vaak ik bovenstaande uitspraak gehoord heb in mijn leven, dan was ik nu een stuk rijker geweest!
En vaak klopt het ook trouwens. De momenten dat je voor de tv hangt na het eten en trek hebt in iets lekkers. Of langs een bakkerij loopt en de geur van verse appelflap je tegemoet komt. Dat zijn momenten waarop ik mijzelf regelmatig wijs heb gemaakt dat ik echt enorme honger had en dat het goed zou zijn om hieraan toe te geven.
Achteraf zijn dat ook de momenten dat ik veel teveel gegeten had en mijn buik ervan zeer deed.

Maar er zijn ook tijden geweest waarop ik echt verschrikkelijke honger had, meestal aan het einde van de werkdag. En ik dan niet meer het geduld op kon brengen om voor mezelf thuis een gezonde maaltijd te koken en dus mezelf maar “trakteerde” op fast food.
En omdat ik zeker wel trek had in een big mac menu, met dubbele frietsaus, een extra Mckroket en een milkshake, had ik achteraf toch vaak spijt. Want wanneer je dit allemaal thuis opeet, voor de computer, eet je ongemerkt veel teveel. Soms met een misselijk gevoel tot gevolg.

Inmiddels heb ik dat gelukkig allemaal onder controle. En probeer ik ervoor te zorgen de honger niet meer zo hoog op te laten lopen. Want vechten tegen honger is vechten tegen je eigen lichaam en je instincten. Dat verlies je op den duur.

Ik heb een heel fijn schema ontdekt, wat mij helpt om regelmatig te checken hoe het met mijn hongergevoel staat. Hopelijk is dit ook helpend voor anderen:

2014-12-15-Hungerscale

Geef een reactie

