Informatief: Wat is een crashdieet?

Onderstaande tekst heb ik via bovenstaande bron gevonden, wat voor mij vooral een eye-opener was, was de berekening van wat mijn lijf dagelijks nodig heeft om gewoon te kunnen functioneren.
Ik kwam er gisteren namelijk achter dat ik steeds meer honger begon te krijgen, met name omdat ik nu meer aan het sporten ben.
En omdat ik crashen absoluut niet meer wil, ben ik me meer gaan verdiepen in hoeveel mijn lijf daadwerkelijk nodig heeft.
Crashen heeft er o.a. voor gezorgd dat mijn lijf meer moeite heeft gehad om af te willen vallen, omdat mijn stofwisseling op een zeer laag pitje stond.
Door middel van sporten merk ik dat deze nu weer omhoog schiet. šŸ˜€

Bron: Wat is een crashdieet? | DieetVandaag

Er wordt veel gesproken over crashdiƫten. Over het algemeen wordt wel aangenomen dat het volgen van een crashdieet ongezond is. Er is ook veel discussie over welk dieet een crashdieet is.
Want wat is precies de definitie van een crashdieet?

Het is moeilijk om een definitie van een crashdieet te geven. Dat komt ook doordat ieder mens anders is. Wat voor de ƩƩn een waar crashdieet is, is voor de ander een gezond dieet om af te vallen. Het is daarom moeilijk om een definitie aan een crashdieet te geven. Spreken we van een crashdieet bij een dieet waarbij je maximaal 1200 calorieƫn per dag mag eten, of bij een dieet van 1400 calorieƫn of bij een dieet van 800 calorieƫn?

Wat vast staat is dat mensen bij het volgen van een crashdieet minder calorieƫn binnen krijgen dan ze daadwerkelijk nodig hebben. Het is dus belangrijk dat je precies weet hoeveel calorieƫn jouw lichaam nodig heeft. Een handige rekenmachine waarmee je precies jouw dagelijks energieverbruik kunt berekenen vind je hier.

Het is belangrijk dat je nooit minder calorieƫn eet op een dag dan je BMR. Deze energie heeft je lichaam namelijk nodig voor de dagelijkse processen om je lichaam draaiende te houden.

Je kunt dus van een crashdieet spreken wanneer het aantal calorieƫn dat je dagelijks eet, minder is dan het aantal calorieƫn dan je dagelijks verbruikt zonder dat je iets doet. Dus wanneer je minder calorieƫn eet dan de basisbehoefte van je lichaam.

De gevolgen van een crashdieet

1. In korte tijd is het gewichtsverlies groot
2. Er kan gemakkelijk een tekort aan voedingsstoffen ontstaan.
3. Spierafbraak vindt plaats, daardoor verlaagd het metabolisme.
4. De stofwisseling gaat op een lager pitje.
5. Het kan zijn dat het lichaam als tegenreactie juist extra vet op zal slaan.

media_xl_3688557

2 gedachtes over “Informatief: Wat is een crashdieet?

Geef een reactie

