Vanzelfsprekend!

Vanzelfsprekend

Allicht, Natuurlijk, Natuurlijkerwijs, Natuurlijkerwijze, Uiteraard, Vanzelf

Toen ik vorig jaar begon met het veranderen van mijn levensstijl, wist ik natuurlijk dat het een uitdagende weg zou worden. Verandering heeft immers tijd nodig en gaat niet vanzelf.
Oude gewoontes moeten worden afgeleerd en nieuwe gewoontes aangeleerd. En wanneer deze lang genoeg uitgevoerd worden, zullen ze een vanzelfsprekendheid zijn.

Best bijzonder om te merken dat in een jaar tijd zoveel kan veranderen. En dat sommige nieuwe aangeleerde gewoontes, die voorheen echt uitdagend voor me waren, zo makkelijk zijn tegenwoordig.

Zaken die tegenwoordig voor mij vanzelfsprekend zijn: ontbijten, geen junkfood meer, niet meer ’s avonds snacken, het niet regelmatig drinken van frisdranken of sappen, twee stuks fruit op een dag, actiever sporten & sowieso positief ingesteld zijn t.a.v. beweging, makkelijker opmerken of ik een hongergevoel heb of dat het slechts trek is,
(Reflectie op deze zaken heb ik eerder al hier gedaan)

Ik krijg steeds meer vertrouwen in het langdurige proces hierdoor. Een blijvende verandering lijkt te zijn ingezet. En toen vriendlief me vertelde dat het goed zou zijn om het proces over 3 jaar uit te smeren, was ik in eerste instantie verontwaardigd, maar ik begrijp nu steeds beter waarom die tijd echt nodig is.
Niet eens omdat kilo’s verliezen sowieso tijd kost, maar omdat de verandering in je kop het allermoeilijkste is.
Of zoals mijn moeder het vroeger al zo mooi zei: “Meid, goed werk heeft tijd nodig!”

Oh ja… En ze zei ook regelmatig: “Eerlijkheid duurt het langst.” Blijkbaar valt daar ook eerlijkheid t.a.v. mijzelf onder. Want pas toen ik heel eerlijk tegen mezelf begon te zijn, kon ik mijn eigen tekortkomingen omarmen en daarmee leren omgaan. En daar hoort ook de nodige portie zelfwaardering bij.
Eén van de tekortkomingen was namelijk dat ik veel te streng was voor mezelf en wanneer ik weer een fout maakte, ik mezelf gigantisch op mijn kop gaf.
Blijkt dat helemaal averechts te werken joh!
Daarom vandaag maar even een reflectie op de dingen die voor mij nu alweer zo vanzelfsprekend lijken, maar waar ik het afgelopen jaar wel keihard voor geknokt heb.

chuck-norris-thumbs-up.0

Een gedachte over “Vanzelfsprekend!

Geef een reactie

