Uitdaging: De nieuwjaarsborrel

kerst-oudjaars-nieuwjaarsborrel05_3

Na de jaarwisseling volgen er natuurlijk ook de nodige nieuwjaarsborrels.
Dit kan zijn vanuit het werk, vrienden of de (schoon)familie. Vandaag ben ik uitgenodigd voor een exemplaar bij mijn schoonfamilie.
Buiten dat het uiteraard erg gezellig is om iedereen weer te zien en bij te kletsen, zijn er ook altijd de nodige hapjes en drankjes.
Voor menig persoon de kers op de taart, voor mij een ware uitdaging.

Drank
Bij een borrel horen vaak ook (alcoholische) drankjes. Ik heb gelukkig geen enkele moeite om alcohol te laten staan. Af en toe een rood wijntje vind ik nog wel lekker op z’n tijd, maar vaak is het na één glaasje ook wel voldoende.
Daarnaast zijn er ook de nodige sapjes en frisdranken. Er verleidelijk, maar vaak is er ook wel een light-variant of (bron)water te vinden.
Dit is dus vandaag niet mijn grootste uitdaging.

Hapjes
Komen we meteen bij het grootste struikelblok van vandaag aan. De hapjes!
De borrel zal aan het einde van de middag starten. Een moment waarop ik vaak de meeste trek heb. Daarnaast loopt het dan tegen etenstijd en dan is de verleiding erg groot om te gaan snacken.
De uitdaging hierin zal zijn dat ik op tijd begin met de gezonde snacks, waardoor ik geen hongergevoel krijg en de verleiding tot het nemen van de ongezonde snacks kan weerstaan. Mind over matter… Ik kan het… I will use the Force!

Sociale conventies
Wanneer de borrel bij mensen thuis is en zij hebben de hele dag in de keuken staan sloven om voor iedereen hapjes te verzorgen, dan vind ik het vaak extra moeilijk om nee te zeggen. Ik snap ook wel dat het ok is om nee te zeggen, maar het is voor mij een extra drempel, omdat ik de ander niet het gevoel van afwijzing wil geven.
Daarnaast blijft mijn overtuiging vanuit mijn jeugd “bij gezelligheid hoort eten”. Mijn hoofd weet inmiddels dat dit niet zo is, maar het is een valkuil die makkelijk tevoorschijn komt bij mijn zwakke momenten.

Beweging
Bonuspunt van vandaag: De auto is kapot en de fiets staat bij de fietsenmaker. Kortom; we gaan lopend naar de nieuwjaarsborrel. Dat betekent vandaag een wandeling van ongeveer een uur. Dus mochten er onverhoopt extra calorieën naar binnen gewerkt worden, dan heb ik in elk geval preventief de schade al beperkt.

Wish me luck 😉

Een gedachte over “Uitdaging: De nieuwjaarsborrel

Geef een reactie

