Gek van adviezen

Inmiddels is mijn verjaardag achter de rug. Dat betekent dat ik mijn plan weer flink op moet pakken, want ik heb aardig wat gesnoept de afgelopen dagen.
Het nadeel van zelf taarten bakken, is dat je dan natuurlijk ook “moet” proeven van het deeg, de slagroom en het uiteindelijke resultaat. Je gaat je gasten natuurlijk niets smerigs voorschotelen! (Goede smoezen verzinnen, ik kan dat!)

Inmiddels ben ik weer netjes 3x in de week aan het sporten en is mijn gezonde eetpatroon terug waar het moet zijn.
Maar waar ik steeds vaker tegenaan loop, is de vraag of ik het wel goed doe.
Sinds ik mij verdiep in voeding, word ik gek van alle adviezen. Wanneer je eindelijk op de goede weg denkt te zijn, is er weer een artikel of een onderzoek die anderzijds beweerd.

Enkele voorbeelden? Komtie!!

Gluten
De ene beweerd dat je gluten kan eten wat je wil en dat daar verder niets mis mee is. Een volgende zweert bij een glutenvrij dieet, omdat het je darmflora in de war schopt en dit kan het afvallen saboteren. Er blijken een heleboel mensen glutenvrij te eten, omdat zij denken dat dit gezonder is.
In de meest betrouwbare onderzoeken, lees ik echter weer dat een glutenvrij dieet helemaal niet gezond is! (Tenzij je echt gluten intolerant bent, dan moet je wel..)

Noten
Super gezond man, noten. Behalve dan wanneer je wil afvallen. Dan zijn ze enorm slecht voor je. Ik dacht dat ik wel een handje walnoten kon eten, omdat ze zo goed voor je zijn, maar blijkbaar werkt dat niet zo wanneer je gewicht wil verliezen.
Ook pijnboompitten zijn niet goed voor je. Zit je dan.. Met je salade…

Avocado
Want blijkbaar mag er in je salade ook al geen avocado zitten. Die dingen zitten dan wel boordevol vitamines, ze zitten blijkbaar ook boordevol calorieën.
Ik dacht dat ik er wel goed aan deed om deze af en toe te eten, omdat er goede voedingsstoffen in zitten. En ik wil namelijk niet alleen afvallen, ik wil vooral gezond leven.

Koolhydraten
Ja, deze zijn helemaal de satan. De ene persoon zegt dat je niet zonder kan, omdat je hersenen ze nodig hebben en wanneer je er te weinig van binnen krijgt, je lichaam op spiereiwitten gaat teren. De ander zegt dat je er zo weinig mogelijk van binnen moet krijgen, omdat je anders per definitie niet afvalt.

Kortom; hoe meer ik lees en hoe meer ik hoor; hoe gekker ik er soms van word.
Over werkelijk alles lees je verschillende dingen. Suiker versus zoetstoffen, melk versus soyaproducten, etc. etc.
Oh… En je moet wel groene thee drinken, maar dan ook weer niet teveel!

Ik denk dat ik het voorlopig maar weer gewoon bij mijn boeren verstand ga houden en gewoon mijn volkorenpasta blijf eten, met volop verse groenten en een portie mager vlees/vis.
Als ik dat (en 3x in de week sporten) maar lang genoeg vol blijf houden… En het snoepen beperk tot een minimum. Dan moet het uiteindelijk toch wel goed komen?

voedingsadvies

3 gedachtes over “Gek van adviezen

  1. Heeeel herkenbaar. Hoe meer je je verdiept, hoe meer tegenstrijdigheden je tegen komt. Gek word je ervan. Ik probeer inderdaad ook maar gewoon op mijn boerenverstand te vertrouwen. En dan hou ik voor ogen dat een handje noten, of avocado door m’n salade, altijd nog beter is dan de reep chocola die ik voorheen weg zou werken.
    Je lijkt het nooit goed te kunnen doen, dus doe het dan vooral op een manier hoe het vol te houden is, en ook nog een beetje lekker op z’n tijd. 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Precies, je eigen verstand gebruiken. Als je de media moet geloven, kun je het beste niets meer eten, (val je wel af) en ga je daarna (slank) dood. Je mag hoegenaamd niets meer… flauwekul. Vroeger, toen al die zogenaamde wijsheden nog niet bestonden, leefden men ook, soms zelfs lang en gelukkig! Fijne dag.

    Like

  3. Pingback: Dagelijkse uitdaging – traktaties | Gewichtige Uitdagingen

Geef een reactie

