Geen kwestie van wilskracht

Huh?! Wat zeg je nu toch weer Corinne??
Is afvallen geen kwestie van wilskracht, discipline en doorzettingsvermogen? Wat een onzin, dat lees je toch overal??

Ik heb in mijn zoektocht menig website en boek gelezen over afvallen. In een heleboel van deze teksten komt naar voren dat afvallen een kwestie is van wilskracht. Ik denk dat dit niet helemaal waar is.
Uiteraard begint elk goed voornemen met een stevige portie wilskracht, maar waarom velen niet slagen in het bereiken van hun doel, is omdat wilskracht niet een onuitputtelijke bron is. Het houdt een keer op.

En zeker wanneer je het jezelf ook nog eens vreselijk moeilijk maakt met shakes, blaadjes sla, honger lijden en saaie sportroutines. Ik hou het zelf dan meestal een maand, misschien zelfs 2 maanden vol. Maar op den duur komt het moment waarop je de teugels laat vieren. Het is een te grote verandering die je van jezelf vraagt. En omdat je niet kan genieten van de reis die je maakt, zal je op een gegeven moment afhaken.

Een plan

Het helpt wanneer je het niet alleen van wilskracht af laat hangen. Het helpt om een plan te hebben voor de momenten dat je er helemaal geen zin meer in hebt.
Het helpt om een structuur te vinden die prettig voelt en die je bijna gedachteloos kan uitvoeren.
Zo heb ik heel erg moeten zoeken naar de juiste tijd om te gaan sporten bijvoorbeeld. Ik ben in het begin van dit jaar begonnen met zwemmen. Dit was echter op gezette tijden, na mijn werk en meestal pas erg laat op de avond. Ik merkte al snel dat het voor mij niet handig was om nog van huis weg te moeten, nadat ik eenmaal op de bank was geploft.
Toen heb ervoor gekozen om te gaan fitnessen. Dit kon ik meteen doen na mijn werk, zodat ik het nog voor het eten gedaan had.
Dit bleek op den duur ook niet ideaal, omdat ik na mijn werk moe was en vaak nog in de file terecht kwam. Daardoor werd het eten wel erg laat en mijn energie te laag.
Nu heb ik uiteindelijk ervoor gekozen om eerder op te staan. Hierdoor kan ik om 7 uur in de sportschool staan. En ook al heb ik geen zin, mijn wekker is dan toch al gegaan, dus dan kan ik dat uur beter besteden om gewoon te gaan sporten.

Maar ook tijd reserveren om ’s ochtends te ontbijten, is een onderdeel van mijn plan. Voorheen stond ik veel te laat op, waardoor ik het ontbijt soms zelfs oversloeg. Niet handig!
En het besluit om geen lekkernijen meer in de kast te hebben liggen, omdat ik weet dat ik op zwakke momenten dan de kast in ga duiken.

Ik merk steeds meer dat afvallen niet alleen gaat om meer bewegen en minder eten. Het betekent voor mij ook echt de tijd nemen om goed voor mezelf te zorgen.
Maaltijden koken met verse producten, ’s ochtends de tijd nemen voor ontbijt, mediteren om even stil te kunnen staan bij mijn doelen en mijn lichaam & geest, ruimte maken om te kunnen sporten en daarvoor eerder uit bed komen, bewust boodschappen doen en snoep/koek niet meenemen & reflecteren door  in mijn blog te schrijven.  Allemaal voorbeelden waarbij ik een bewuste keuze heb moeten maken om daar tijd voor te reserveren.

Kortom; gewicht verliezen is niet alleen afhankelijk van wilskracht, maar vooral van een goed plan en de tijd nemen om dit plan uit te voeren.

wilskracht

Een gedachte over “Geen kwestie van wilskracht

Geef een reactie

