Rusteloosheid

Ik betrap mezelf regelmatig op een verschrikkelijk rusteloos gevoel. Terwijl ik mijn favoriete serie op Netflix kijk, dwalen mijn gedachten continu af naar andere zaken. Of wanneer ik achter de computer zit, klik ik gedachteloos door Facebook heen, terwijl ik eigenlijk al wel zeker wist dat ik de laatste status updates al minimaal 5 keer gezien heb.

Door dit rusteloze gevoel, ben ik ook geneigd om te gaan snacken. Ik zoek op dat moment vooral afleiding om mijn zinnen te verzetten. En op dat moment is eten een ideale bezigheid. Je bent met je handen bezig, je prikkelt je zintuigen en als er dan ook nog suiker in verwerkt zit, heb je een sugar high!
Beetje jammer dat het mijn lange termijn doelen tevens saboteert. Maar helaas denken mijn impulsen daar dan minder over na. Het rusteloze gevoel overheerst en mijn cognitieve brein stopt dan eventjes met rationeel nadenken.

In dit stukje van mijn blog, schreef ik al over Headspace. Een meditatieprogramma die je stap voor stap meeneemt om te leren mediteren.
En waar ik achter gekomen ben; de ideale manier om het rusteloze gevoel te kalmeren!

Vandaag stond er een treffend stukje geschreven op de pagina van Headspace, wat ik jullie niet wil onthouden.

You start your day with the best intentions: productive morning, healthy lunch, leave work on time, swing by the market then pop into the gym before dinner. Sounds great, except you wind up leaving work a little late. And there’s a long line at the market. And suddenly you realize that you’re really, really tired. Definitely too tired for the gym. Which is fine, except that you also skipped it on Monday. Come to think of it, you missed a couple days last week, too.

This is a perfect example of how an untrained mind can stand between us and the things we’d like to do. Even if we really want to do them. Even if we know they are good for us.

Ik betrap mezelf regelmatig op bovenstaande gedachten. En ik merk dat deze veroorzaakt worden door mijn rusteloze hoofd. Ook merk ik dat het heerlijk is om die rusteloosheid even tot rust te manen, door gewoon stil te zitten, de tijd te nemen en te kijken naar wat er intern gebeurd. Een ware verademing!

Ook kom ik er steeds meer achter dat afvallen geen kwestie is van wilskracht, maar van goede planning, reflectie en het bewust inrichten van een gezond leven. Iets wat hard werken is, maar dus niet alleen afhankelijk is van wilskracht.
Maar hierover wil ik later nog meer schrijven…

P.s: Ik zie net dat ik een gratis maand-abonnement van Headspace weg mag geven. Daarvoor heb ik een kortingscode in de mail. Iemand interesse?
(Deze is inmiddels vergeven, maar als er t.z.t. weer een mogelijkheid komt hou ik jullie op de hoogte…)

lrzJB

Geef een reactie

