Balans

Ik ben momenteel enorm druk bezig om een balans te vinden tussen de wil om af te vallen en de wil om alles bij het oude te laten.
Wanneer ik mijn motivatie herpakt heb, ben ik geneigd om verschrikkelijk fanatiek aan de slag te gaan met gezond eten, niet snoepen en veel sporten. Ik merk echter dat ik deze pieken maar een bepaalde tijd vol houdt.
Wanneer dit vervolgens niet het gewenste resultaat heeft, heb ik het gevoel van falen, ben ik boos op mezelf en laat ik mijn schouders hangen.

En met het hangen van de schouders, maakt het allemaal niets uit. Met als gevolg dat het oude patroon al snel terug keert. Hierover heb ik natuurlijk al meermalen geschreven in mijn blog.

Wat ik nu vooral probeer is om de balans te vinden. Ik wil af van de focus op de kilo’s en wil mijn focus vooral gaan leggen op een gezond, maar ook een ontspannen leven.
Ik heb me de laatste tijd vooral gericht op mentale rust. Een stukje meditatie en mindfulness.

Ik blijf namelijk opmerkelijk veel spanningen bij me dragen, gedurende de dag.
Ik heb een baan die veel van mij vraagt op mentaal en emotioneel vlak. Doorgaans haal ik daar ook veel energie uit, maar door alle veranderingen van het afgelopen jaar, is de veilige basis van het werk weggeslagen. En dit roept veel onrust in mij op.
Ik hou van duidelijke kaders, zodat ik me daaraan vast kan houden. In de hectiek van het werk is dit namelijk voor mij erg belangrijk.
Deze kaders zijn nu weg en dat maakt mij onrustig.

Daarnaast speelt er in mijn vrije tijd ook van alles wat mij onrust veroorzaakt. De koop van een huis, zieke familieleden of vrienden, aankomende verjaardagen of een geplande vakantietrip. Noem het maar op, het levert (soms goede) spanningen op.

En deze onrust maakt mijn trek naar snoepen en snacken weer groter. Ik lijk een groter hongergevoel te hebben, wat ook waarschijnlijk gewoon trek is.
De onrust die ik ervaar is een soort constant gejaagd gevoel. Alsof je op de bank zit, maar het idee hebt dat je nog van alles moet doen, wat niet zo is.

Vanwege deze onrust ben ik nu dus vooral even bezig met het mentale stuk van mijn uitdaging. Iets wat vreselijk belangrijk is, maar niet altijd gezien wordt. Niet door mij, maar ook door anderen niet.
Het is soms frustrerend wanneer mensen vooral vragen naar hoeveel kilo’s je al kwijt bent en moet zeggen dat je even stil staat. Ook voor anderen lijkt het met name op de kilo’s gericht te zijn. En aangezien ik veelal enorme behoefte heb aan bevestiging van anderen, is mijn focus ook erg gericht op de uiterlijke kenmerken: gewichtsverlies.

Ik hoop dat dit obstakel me steeds beter af gaat. De balans vinden. Minder focus op het gewicht en meer op mijn welbevinden. Moeilijk!!

Mental_balans

3 gedachtes over “Balans

  1. welcome to my world grin emoticon ik geloof trouwens niet dat er balans is. je zal altijd blijven bewegen, en het nastreven van balans staat voor mij onderhand gelijk aan het nastreven van perfectie. ook al zoiets dat veel energie kost en uiteindelijk niets oplevert. Belangrijker is acceptatie. accepteren dat het af en toe gewoon niet gaat zoals je wilt en daarna daarop verder gaan. zorg in ieder geval dat je je doel in ogen blijft houden. als je dan een paar stappen “achteruit gaat” … zul je vast ook weer vooruit gaan, naar je doel toe wink emoticon

    Like

Geef een reactie

