Confrontatie met mijn angsten

De laatste dagen voelt het alsof ik in een diep dal gevallen ben, waar ik mezelf niet uit weet te worstelen. Er zijn momenten dat ik afleiding heb en er niet zoveel last van heb, maar wanneer ik thuis ben en ik tijd genoeg heb om na te denken, overvalt het me weer.
Ik wilde het in eerst instantie wegschuiven onder het kopje “vroegtijdige winterdepressie”, maar dat leek me wat te makkelijk.

Via Facebook ben ik in contact gekomen met Headspace. Kort gezegd; een app voor op de telefoon, welke je via begeleide meditatie technieken tot rust laat komen.
Ik heb nog nooit eerder gemediteerd, dus ik was wel benieuwd naar wat het was en of het me zou helpen om uit mijn dal te klimmen.

Ik kan je vertellen; het werkt! Het werkt alleen niet precies op de manier waarop ik het had gehoopt, maar wellicht juist op een betere manier.
Ik had gehoopt dat ik tot rust zou komen en dat daarmee mijn gedachten en onrust zou verdwijnen. Maar wat het feitelijk voor me doet, is dat ik de rust ervaar om mijn angsten onder de loep te kunnen nemen.

En ik kan jullie vertellen… Dat is dus niet makkelijk!
Want het zijn soms diep gewortelde angsten die plots de kop weer opsteken.
En daar wil ik een keer heel eerlijk over bloggen, ondanks dat ik dat verschrikkelijk moeilijk vind.

Ik heb mezelf namelijk altijd een vreemde snuiter gevonden. De vreemde eend in de bijt. De buitenstaander. Die ene persoon waar mensen wel om moeten lachen, maar eigenlijk helemaal niet kennen.
Tijdens mijn schooltijd ben ik nooit echt gepest geweest. Zo heb ik het althans niet ervaren. Maar ik kan ook niet zeggen dat ik me ergens bij voelde horen. Ik heb altijd de gedachten gehad dat mensen mij misschien wel aardig vonden, maar nooit leuk genoeg om mee af te spreken. Er waren immers veel leukere mensen dan ik!

En die gedachte blijft me achtervolgen. Die gedachte maakt juist ook dat ik mezelf soms buiten sluit. Dat ik maar geen contact met mensen opneem, omdat ik ervan overtuigd ben dat ze heus wel iets beters te doen hebben.

Onlangs bij de bordspellen meeting die Bas georganiseerd had, betrapte ik mezelf erop dat ik me afvroeg of zij mij aardig zouden vinden. Terwijl het een kamer was vol met geeks en nerds. Mensen waarbij je zou denken dat zij juist het minst oordelend zijn, omdat dit ooit de buitenbeentjes waren op school.
En toch presteert mijn hoofd het om me dit wijs te maken. Het is de angst om afgewezen te worden om wie ik ben. De angst dat ik niet kan zijn wie ik ben.

Want misschien ben ik heus niet zo grappig dan hoe ik altijd over wil komen. Misschien ben ik niet zo luidruchtig, of zo slim, of zo gevat.
Soms ben ik stil, verlegen en teruggetrokken. En ik merk dat die kant van mij ook het angstige gedeelte in zich heeft. Die kant durft zich niet te laten zien.

Maar in die kant zit ook mijn kwetsbaarheid, mijn attentheid, mijn creativiteit. Het is het kind in mij wat eigenlijk verschrikkelijk graag buiten speelt en dat alleen durft wanneer het veilig genoeg is.
En het is de andere kant in mij, de kritische, strenge kant.. Die probeert dat weg te duwen. Want die schaamt zich voor het kwetsbare. En die vind al die gevoelens maar stom en eng.

Nou vind ik dit dus verschrikkelijk moeilijk om over te schrijven, dus ik druk dadelijk gewoon op “publiceren”.
Ik weet overigens dat dit een fase is en dat dit meestal niet zo op de voorgrond ligt. Maar dit was wel een belangrijk element wat de afgelopen tijd bij mij gespeeld heeft en waar ik mee aan de slag ben.

Want het bereiken van een gezond leven is niet enkel werken aan een gezond lijf, maar juist ook aan een gezonde geest.

Zo… En nu ga ik mijn geitenwollen sokken uittrekken, want anders wordt het wel heel zweverig 😉

mediteren

3 gedachtes over “Confrontatie met mijn angsten

  1. Pingback: Rusteloosheid | Gewichtige Uitdagingen

Geef een reactie

