Luctor et Emergo

Ik worstel en kom boven. 

Een bekend Zeeuws gezegde, wat ik altijd erg treffend vond voor periodes en situaties waarin ik mij heb bevonden.
Ik merk dat ik de worsteling ook nodig heb om uiteindelijk mezelf te overstijgen.
Na een vervelende relatiebreuk, dacht ik dat ik in de periode erna alleen maar huilend in een hoekje van de douche door zou brengen.
Maar niets is minder waar. Ik kwam (nogmaals) erachter dat ik veel sterker ben dan ik me credits voor geef.

Ik val soms om. Worstel een tijdje door de modder. En besluit uiteindelijk dat het genoeg geweest is.
Afgelopen maandag was zo’n dag. Na het schrijven van mijn blog, heb ik diezelfde avond nog een enorm goed gesprek gehad met mijn partner.
Over mijn teleurstellingen naar mezelf toe. Over de angst om hem ook teleur te stellen, omdat hij mijn worstelingen met liefde en geduld aanhoort en probeert er alles in zijn macht aan te doen om me te helpen.

Omvallen

Ik kwam er in dat gesprek achter dat ik het zelf moest doen. Dat het tijd was om mezelf te vergeven voor de gemaakte fouten. Om tegelijkertijd mezelf niet zo op de kop te geven, omdat de fouten bij lange na niet zo ver gingen als vroeger.
Ik was op zoek naar nieuwe motivatie. Ik was boos, verdrietig en teleurgesteld.

Worstelen

En met het uitspreken van deze emoties, kwam de troost vanzelf. Ik gaf mezelf de toestemming om de draad weer op te pakken.
Ik realiseerde me dat ik deze worsteling nodig had om terug te kijken op de afgelopen periode en hier lering uit te trekken.
Kortom; het was nuttig om deze worsteling door te hebben gemaakt. Het heeft me weer nieuwe inzichten verschaft.

Boven komen

20150126195439-roar

Geef een reactie

