Gelukkig gelukkig

In mijn laatste bericht schreef ik over de moeizame tijd die ik soms doormaak tijdens mijn levenslange worstelingen ten aanzien van mijn gewicht.
Ik zeur over weegschalen, negatieve stemmen in mijn hoofd, sporten of pijnlijke lichaamsdelen.
En één van mijn lezeressen wees mij (terecht) op mijn obsessie ten aanzien van mijn gewichtsverlies. En het klopt, soms ben ik gefrustreerd over de cijfertjes op de weegschaal en hier schrijf ik veelvuldig over.

Het is echter niet zo dat mijn gewichtsverlies mijn leven overheerst en dat dit mij mijn geluk ontneemt. Ik ben dit blog begonnen als uitlaatklep en om mensen een kijkje te laten nemen in de keuken van het proces van een levenslange strijd tegen de kilo’s.

Maar… Gelukkig ben ik heel gelukkig. En dat is precies de reden waarom ik nu de grootste uitdaging in mijn leven aan het winnen ben.
Ik heb veel pieken en dalen gehad in mijn leven. Ik ben verschrikkelijk onzeker en verlegen geweest. Ik heb een huwelijk gehad, waarbij ik op emotioneel vlak neergesabeld ben geweest. Ik kreeg destijds met regelmaat te horen dat ik te dik was, dat ik stonk, dat ik de dingen nooit goed genoeg deed.
Ik heb een vechtscheiding achter de rug, waarbij ik uiteindelijk genoegen heb genomen met 30% van hetgeen waar ik recht op had, om maar van de situatie af te zijn.
Ik ben mijn baan verloren, heb een burn out / depressie gehad en in deze periode leek het er ook nog even op dat mijn moeder zou sterven. (Gelukkig is dat niet gebeurd, al zijn de gevolgen nog altijd aanwezig.)
En zo kan ik nog wel even door gaan, want het geluk heeft mij op momenten enorm in de steek gelaten. (Gelukkig ligt deze periode alweer een hele tijd achter me en ben ik inmiddels al een stuk verder met mijn persoonlijke groei.)

Maar ik ben een doorzetter. Ik ben een overlever. Ik weet dat ik sterk genoeg ben om er weer boven op te komen. Ik blijk een enorm sterke vrouw te zijn, ook al dacht ik op bepaalde momenten dat ik het niet zou kunnen.
Inmiddels weet ik dat ik het kan. En weet ik dat ik elke uitdaging aan kan, zolang ik me er volledig voor inzet.
Ik heb heel veel geleerd over mijzelf in deze moeilijke periodes en heb nieuwe vaardigheden aangeleerd, waardoor ik beter voor mezelf heb leren zorgen en andere keuzes maak in mijn leven.

En ik voel me nu intens gelukkig. Ik heb een goede baan met fijne collega’s. Ik heb een dak boven mijn hoofd en ben zelfs aan het kijken naar een fijne koopwoning. Ik heb lieve vrienden en een fijne familie.
En bovendien heb ik een verschrikkelijk lieve vriend die me steunt in mijn proces.

Geef een reactie

