In voor- en tegenspoed

Bang head

Nee hoor, deze blogpost heeft niets te maken met een aanstaande trouwerij!
Het heeft voornamelijk te maken met het woordje tegenspoed en mijn gewichtige uitdagingen. Zoals ik al kort in mijn vorige post heb aangegeven, is het de laatste periode niet zo best gegaan. En ik merkte bij mijzelf een enorme weerstand om hierover te schrijven.
Het is namelijk erg leuk om openbaar te vertellen wanneer het goed gaat en je aan de winnende hand bent. Maar wanneer je voor je gevoel faalt, is dat iets wat je het liefst verbergt. Daarnaast verloor ik mijn motivatie voor allerlei zaken en dus ook voor het schrijven.

Tegenspoed
De vermoeidheid voor de vakantie speelde mij parten en daardoor heb ik op zowel sportief- als op voedingsgebied steken laten vallen. In mijn beleving waren het geen significant grote steken. Ik bleef sporten en heb gezonde dingen gegeten, maar ik heb ook meer gesnoept.
Dit alles resulteerde in een gewichtstoename van ruim 2 kilo. En hierdoor verloor ik nog meer motivatie en zelfs de hoop dat het ooit nog goed zou komen. Ik had het gevoel dat ik enorm hard moest werken om een paar ons af te vallen, maar het gemak waarmee de kilo’s er weer aan zijn gekomen, was een regelrechte domper.

In de vakantie heb ik genoten van alles wat lekker was en heb ik nergens rekening mee gehouden. Wel heb ik veel gelopen en bewogen, dus het eindresultaat was dat ik na mijn vakantie niets aangekomen was. Hierdoor was ik nog meer in de war.
Hoe kon het dat ik zoveel kilo’s erbij kreeg door een beetje minder goed mijn best te doen en niets aankwam door me verschrikkelijk te misdragen op voedingsvlak?

Na een enorme huilbui en alle frustratie die er hoognodig uit moest eruit te hebben gegooid, heb ik mezelf weer moed ingesproken.
Zonder hoop of motivatie kom je nergens, dus het was even nodig om pas op de plaats te maken en te reflecteren op wat ik nodig had.
Uit deze retirade kwam met name dat ik er enorm tegenop zag om weer te gaan sporten. Alle angsten waren weer volop actief. Ik was weer enorm bang om te falen.  (Meer hierover lees je hier)

En daarnaast had ik veel last van de vervelende stemmetjes in mijn hoofd die me zeiden dat ik een loser was en dat ik het toch niet zou halen. Dat ik mijn best niet genoeg deed en dat het allemaal voor niets was.
Maar ook de vrees dat ik weer op de weegschaal zou moeten bij de sportschool en dat zij mij vervolgens ook een loser zouden vinden. AAARGH! (Meer over de stemmetjes in mijn hoofd lees je hier…)
Kortom; erg positief was ik op dat moment niet over mezelf en mijn vorderingen.

Voorspoed
Al met al ben ik nu weer aan het sporten en begint mijn motivatie weer langzaam terug te keren. Ik besef me nog steeds dat opgeven geen optie is, omdat dit betekent dat ik geheid weer aan ga komen en dat is het laatste wat ik wil.
Ik heb mezelf, om dit te vieren een paarse Dopper cadeau gedaan. (Issie niet mooi!?)

Dopper-paars-600x600

Daarnaast heb ik mezelf het boek 20/20 diet, van Dr Phil cadeau gedaan.
En nee, ik ga nog steeds niet op een streng dieet. Maar het is ter motivatie om te kijken of ik mijn lijf wat beter kan gaan begrijpen. Het is een andere manier van het plannen van maaltijden, het is bewust eten en er hoort ook een flink portie sporten bij.
Dus ik ben benieuwd hoe ik erover denk, wanneer ik het boek uit heb.

20/20 diet, Dr Phil

3 gedachtes over “In voor- en tegenspoed

  1. Misschien moet je het een keer loslaten. En gewoon gaan voor gezond eten, en bewust bewegen. Niet voor dat getal op de weegschaal, maar gewoon om je goed te voelen. Dat getal zakt dan vanzelf wel. Dat is iets wat ook niet van de ene op de andere dag lukt, maar langzaamaan zal je zien dat je gelukkiger wordt, dat dat getal op die weegschaal niet meer zo belangrijk is.

    Like

  2. Pingback: Gelukkig gelukkig | Gewichtige Uitdagingen

Geef een reactie

