Het dikkertje van de sportschool

Spierbundels, bierbuikjes, spillebenen, wasbordjes en sixpacks; je ziet het allemaal voorbij komen wanneer je in de sportschool aan het trainen bent.
Maar het meest opvallende vind ik, dat er zo weinig mensen met overgewicht in de sportschool te vinden zijn. Het komt met grote regelmaat voor dat ik mezelf het dikkertje van de sportschool voel.

Ik kijk soms met enige jaloezie naar de strakke afgetrainde lichamen en moet mezelf behoeden voor de negatieve gedachten die me dan bekruipen. Ik denk dat elk mens zo wel zijn onzekerheden kent op z’n tijd. En als je ergens komt waar er bijzonder weinig zijn van jouw “soort”, heb je het gevoel dat je er niet direct bij hoort.
Niet dat mensen mij ooit dat gevoel gegeven hebben! Ik heb namelijk niet het idee dat mensen dat daadwerkelijk denken, maar het spookje in mijn hoofd wil me dat bij tijd en wijle wel wijs maken.

Kijk, die mensen komen daar natuurlijk ook niet voor niks. Een strak lijf krijg je namelijk niet bij een pakje boter, daar moet je voor werken. En mogelijk zijn er mensen bij die lang geleden zo begonnen zijn als ik.
Maar ik kan het niet helpen dat ik me ongemakkelijk voel, wanneer ik toch enigszins knullig mijn buikspieroefeningen op het bankje doe.
Het gaat allemaal niet zo vlot, het kost me veel meer moeite dan de anderen en het rode hoofd laat zien dat ik uitermate mijn best doe om het überhaupt voor elkaar te krijgen.

Als ik de anderen zie huppelen in strakke leggings, hoop ik vooral dat het mij ook ooit gaat lukken om zo comfortabel in mijn lijf te zitten dat ik iets dergelijks durf te dragen. Voorlopig train ik in een lange, ruim zittende trainingsbroek met een wijd shirt erover, zodat de vetrolletjes zo min mogelijk zichtbaar zijn.

Maar hou me ten goede: Ik ben blij dat ik er kom! Ik ben elke keer weer trots dat ik bovenstaande onzekerheden overwin en het dikkertje van de sportschool mag zijn. Ik ben trots dat ik gá en me niet laat wegjagen door spoken in mijn hoofd.
En mochten er toevallig spierbundels zijn die het niet vinden om aan te zien, dan mogen ze van mij de andere kant op kijken. Ik werk hard voor mijn resultaat en als dat geen respect opbrengt, dan niet. Die krijg ik wel van mensen die zien hoeveel moeite ik ervoor doe.

Tryingmyharders

Een gedachte over “Het dikkertje van de sportschool

  1. Pingback: Psst.. Hey, jij daar! | Gewichtige Uitdagingen

Geef een reactie

