Uit eten

Uit eten gaan is één van de leukste dingen voor mij om te doen. Ik hou ervan om nieuwe restaurants te ontdekken, want telkens is de ambiance en het eten weer anders.
Het liefst proef ik van verschillende etenswaren, zodat de ontdekkingstocht het grootst is. Je kan me daarom ook enorm blij maken met tapas of een lopend buffet, waarbij je een scala aan diverse lekkernijen kan proeven.

Helaas zit aan uit eten gaan ook een keerzijde. Vaak spreek je wat later op de avond af, omdat je je misschien nog even wil opfrissen na het werk, of simpelweg omdat de meeste mensen pas rond 7 uur bij een restaurant zijn en het dan op zijn gezelligst is.
Dat betekent dan meestal dat je al enorme honger hebt, want je wil je ook niet nog even vol eten voordat je gaat, want je wil je eetlust niet bederven.

Maar eenmaal aangekomen bij het restaurant, wil je wel graag wat aan het hongergevoel doen en dat resulteert dan meestal in brood met smeerseltjes, of een voorgerecht. (Soms zelfs beide!)
Zeker omdat je weet dat het hoofdgerecht nog wel even op zich laat wachten. En als het druk is in de zaak, is die kans nog een stukje groter.

En dan heb je ook nog eens een riante hoeveelheid aan keuze, qua gerechten. Soms is het een enorme mentale worsteling tussen de keuze; ga ik voor gezond, of ga ik voor lekker?
Gelukkig is de combinatie vaak mogelijk, omdat een gezonde keuze ook enorm lekker kan zijn. Maar ik ben een keer zo verschrikkelijk teleurgesteld, toen ik koos voor een stukje zalm, groente en witte rijst! Er zat heel weinig smaak aan, terwijl de persoon tegenover mij genoot van een sappige spare-rib.

Daarnaast maak je de keuze voor het hoofdgerecht altijd op het verkeerde moment: Wanneer je sterft van de honger. Voordat je begint aan je voorgerecht, is de keuze voor het hoofdgerecht ook al gemaakt en opgegeven aan de bediening.
En nadat je het voorgerecht op hebt, heb je eigenlijk helemaal niet meer zoveel honger…
Maar ja, dan komt het hoofdgerecht en dat ziet er toch stiekem ook wel enorm lekker uit!
Dus vol van vreugde, begin je aan het heerlijke hoofdgerecht. En je eet, (want het is zo verschrikkelijk gezellig!) dan ook eigenlijk weer veel teveel.
Ten eerste omdat het zonde is om te laten staan, je hebt er immers voor betaald. En ten tweede omdat je afgeleid bent en je ondoordacht steeds door blijft eten.

Gelukkig lukt het mij meestal wel om het toetje dan over te slaan. Alhoewel deze soms erg onweerstaanbaar blijken. (Baklava!)

Het bovenstaande is iets wat voor mij een lastig gegeven blijft. Gelukkig ga ik niet (meer) zo enorm veel uit eten en lukt het me steeds beter om de gezonde keuze te maken. Ook helpt het dat mijn partner me er af en toe op wijst dat mijn ogen groter zijn dan mijn maag en ik daardoor kan besluiten om alleen een hoofdgerecht te nemen. (Je kan immers altijd nog een toetje nemen, als je nog niet vol zit. Maar stiekem zit je na zo’n hoofdgerecht gewoon vol hoor.)

Zeg eens eerlijk; wat is jouw valkuil bij het uit eten gaan?

Lots of traditional festive food on wooden table

2 gedachtes over “Uit eten

  1. Brood en boter! Ik heb wel geleerd van in plaats van een écht voorgerecht te gaan voor soep, of voor carpaccio. Qua hoofdgerecht ga ik gewoon voor dat waar ik zin in heb. En ja, dat kan en mag met frietjes bij. Desserts eet ik quasi niet, ik geniet veel meer van een koffietje met een chocolaatje erbij. 🙂

    Like

Geef een reactie

