Plateau.. ow.. ow.. ow..

Voor bijna iedereen die weleens gewicht heeft verloren, is het bereiken van het plateau een bekend gegeven. Afgelopen maand heeft mijn gewicht constant tussen de 100 en de 99 geschommeld. Ik werd er soms verschrikkelijk chagrijnig van!

Maar gelukkig heeft de schommeling waarschijnlijk een hele gezonde oorzaak: Het sporten, wat ik 3 a 4 keer per week doe. Toen ik vroeg aan de sportinstructeur hoelang het kon duren voor ik weer in gewicht naar beneden ging, kreeg ik een enorm vaag antwoord.
Het verschilt namelijk van mens tot mens. Joh! Maar het heeft dus alles te maken met hoe snel je lijf reageert op spieropbouw en of je metabolisme erg traag is of niet. En natuurlijk ook nog wat je naast het sporten eet.

Je blijkt namelijk naast teveel eten, ook te weinig te kunnen eten. Zeker op momenten dat je aan het sporten bent en spieren wil kweken, blijken eiwitten en proteïnen weer enorm belangrijk te zijn om deze voldoende aan te vullen.
Ik vind het maar ingewikkeld allemaal en doe vooral waarvan ik denk dat het goed is. En vooral; waarvan ik weet dat ik het ook op langere termijn vol ga h ouden.

Het is soms enorm verleidelijk om toch even een dieet aan te meten, om een spurtje te maken op het gebied van gewichtsverlies. Maar goed, ik heb mezelf beloofd dat niet te doen. Het is juist de uitdaging om zo “normaal” mogelijk te blijven leven, terwijl ik langzaam aan een gezondere levensstijl hanteer.

00Plateau

Geef een reactie

