Ode aan mijn lief

Achter elke succesvolle man, staat een sterke vrouw

Een prachtige quote, die je in mijn geval om mag draaien.
Ik voel me namelijk enorm succesvol in de weg naar een gezonder leven, maar ik zou nooit zo succesvol geweest zijn als ik niet een sterke, geduldige en meedenkende vriend had gehad.

Begin dit jaar ben ik begonnen met mijn strijd tegen overgewicht. En al in een eerder stadium heeft mijn vriend me zien worstelen hiermee, dus hij vroeg me wat ik van hem nodig had om dit tot een succes te kunnen maken.
Een super lastige vraag, kan ik je vertellen. Ik wist namelijk heel goed wat ik niet nodig had. Uit ervaring wist ik, dat het niet zou werken wanneer ik op mijn vingers getikt zou worden bij elk snoepje wat ik zou eten.
Ik wist ook, dat het niet ging werken wanneer hij me zou bekritiseren op mijn eetgewoonten of het feit dat ik een keer niet zou gaan sporten.

Zelfvertrouwen
Bovenstaande werkt namelijk niet. Het werkt niet omdat het niet opbouwend is en het uiteindelijk je zelfvertrouwen kan aantasten. Het gevoel te falen wordt benadrukt en daardoor wordt het idee dat het je nooit gaat lukken en dat je een loser bent sterker.
En ik weet dit uit ervaring omdat dit de methode was van mijn ex-partner. (Ik was toen een jaar of 20 en blaakte destijds sowieso al niet van het zelfvertrouwen.)
Ik werd ook op emotioneel vlak onderuit gehaald, doordat hij me dik en zwak noemde. Kortom; niet de beste tijd in mijn leven. En ook niet de beste tijd om te werken aan overgewicht, omdat ik nu merk dat het verschrikkelijk goed werkt wanneer je mensen in je directe omgeving hebt die je steunen.

De werkwijze
Wat er wel werkt; daar zijn we al doende achtergekomen. Ik weet in elk geval dat het belangrijk is dat hij verschrikkelijk veel geduld met me heeft gehad.
Op de momenten dat ik het echt niet meer zag zitten, of verschrikkelijk veel pijn had na het sporten omdat mijn lijf weer tegen zat; was hij er om mijn verhaal geduldig aan te horen zonder op dat moment een kritische noot te hebben.
Daarnaast heeft het me geholpen om periodiek (eens per maand) samen door te nemen hoe de maand verlopen was en wat er beter kan en wat er goed ging. (Met name dat laatste vergeet ik op baalmomenten nogal eens, want dan zit ik vol zelfkritiek.)

We hebben samen gezocht naar haalbare doelen en daar ook een beloning aan gehangen. Daarnaast heeft hij ervoor gezorgd dat ik elke dag van één lekkernij mocht snoepen; een bonbonnetje van Leonidas na het eten. Echt een verwennerij!
Hij daagt mijn spookgedachten uit en bevraagt me over de smoesjes. Geen kruisverhoor en geen kritiek, maar oprechte nieuwsgierigheid en feedback.

Ik heb heel veel te danken aan mijn vriend!

Lieverd; ik hou van je!! ❤

Love-is-pure-and-true..

Geef een reactie

