Omgaan met verleidingen

tumblr_mk942qrhFb1rhhsomo1_500

Verleidingen, ze liggen overal op de loer. Voor elk persoon liggen ze weer op een ander vlak. De één wordt verleid door korting op mooie kleding, een volgende door de reclame van de nieuwste mobiele telefoons en sommige mensen, zoals ik, worden verleid door lekker eten.
Het is soms verschrikkelijk lastig om de verleiding te weerstaan, omdat je hoofd heel goed weet wat goed voor je is, maar je gevoel kan je soms precies de andere kant op sturen.

Discipline komt voort uit je verstand. Je maakt een plan en probeert daarmee jezelf op koers te houden van wat je wil bereiken.
Ik weet uit ervaring dat discipline belangrijk is bij het bereiken van mijn doel. En dat gaat doorgaans enorm goed, maar er blijven altijd kwetsbare momenten waarbij het lastig is om verleidingen te weerstaan. Dat kan diverse oorzaken hebben, zoals honger, slecht humeur, verveling of onbedwingbare trek in iets zoets/hartigs.
Met als gevolg dat je, (wanneer je aan de verleiding toegegeven hebt en je honger gestild is) achteraf enorm baalt dat je niet naar je verstand geluisterd hebt.

Daarom vandaag een aantal tips om de verleidingen te weerstaan, of op z’n minst minder te hoeven balen wanneer je een keer een misstap begaat.

Verleidingen buitenshuis

  • Eet wat van tevoren, waardoor je minder onder invloed bent van je hongergevoel.
  • Beslis wat je neemt en hoeveel. Hierdoor ben je minder geneigd aan impulsief eten toe te geven.
  • Plan van tevoren wat je jezelf toestaat. Bedenk hoe je verleidingen kan omzeilen. (Ga bijvoorbeeld niet vlakbij het buffet zitten) En probeer te bedenken wat er op tafel komt. (Zoals bij een verjaardag meestal taart, chips en kaas.) Beslis wat je hiervan wel neemt en wat niet.
  • Beperk de porties. Sta jezelf toe om iets kleins te nemen, maar hou het hierbij. Wel taart? Dan geen chips, etc.
  • Als je over de schreef gaat, geef jezelf niet teveel op je kop maar ga de dagen erna zorgvuldig om met wat je eet en hoeveel je beweegt.
  • Hou het bij water of light dranken. (Bedenk dat er in sapjes ook vaak veel suiker zit.)
  • Kijk of er gezondere alternatieven zijn.

Verleidingen binnenshuis

  • Haal het niet in huis! Wat er niet is, kan ook niet op. Zelfs als er visite is, hoeft er niets op tafel. (Ik weet het, mijn grootste struikelblok is om op die momenten altijd wat in huis te halen en er blijft altijd wat over)
  • Zorg voor gezonde alternatieven. (Mijn grootste valkuil dat ik dacht dat bezoek alleen maar koekjes en chips wilde, maar nu ik fruit op tafel zet, gaat dat nog sneller op)
  • Haal dingen in huis die jij niet lekker vind. (Zo vind ik zoute staafjes niet lekker, die kunnen gerust lang op tafel staan.)
  • Als je toch lekkers in huis haalt, zorg dat het beperkt is en geef het mee wanneer je over hebt of gooi het weg. Misschien ligt de verleiding niet direct op de loer, maar het kan best zijn dat je later op de avond minder sterk bent op dat vlak.
  • Wanneer je jezelf toestaat om te zondigen, bedenk van tevoren wat dat zal zijn en geniet ervan. Het heeft geen zin om jezelf op je kop te geven wanneer je een weloverwogen keuze hebt gemaakt om dit keer even te mogen genieten en van het plan af te wijken.

Meer tips? Ik ben er dol op!

Advertenties

2 gedachtes over “Omgaan met verleidingen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s