Smoesjes!

Al van jongs af aan leren we dat sommige smoesjes werken om onder dingen uit te komen waar je echt geen zin in hebt.
Naar mate we ouder worden, worden we soms ook beter in het verzinnen van goede excuses om onder dingen uit te komen. Hartstikke handig wanneer je onder een vreselijk saaie afspraak uit wil komen, omdat het prachtig weer is en je liever naar het strand zou willen gaan.

Minder handig is het wanneer de smoesjes het doel saboteren van gewichtsafname en een gezonde levensstijl. Dit zijn vooral de smoesjes die zich intern afspelen en soms erg lastig te herkennen zijn. Het is natuurlijk bijzonder dat je je eigen smoesjes niet altijd herkent. Dat komt omdat je hoofd soms zo gefocust is op de tegenzin, dat je jezelf wijs kan maken dat het beter is om iets wel/of niet te doen op dat moment, terwijl het het langere termijn doel juist ondermijnt.

Ik hoop dit met een aantal voorbeelden duidelijker te kunnen schetsen:

Eten
* Ik heb behoefte aan een tweede portie, want ik heb echt nog honger.
* Wat maakt dat kleine beetje snoepen nou uit, andere mensen kunnen dat toch ook hebben, waarom zou ik dat niet kunnen hebben?
* Als ik vanavond nog even een rondje ga lopen, dan maakt het niet zoveel uit hoeveel ik neem.
* Ik heb het deze week toch al slecht gedaan, dan kan het er nog wel bij. Volgende week ga ik maar weer mijn best doen.
* Deze light variant chips is minder slecht voor je, dus dan mag ik er wel wat meer van.
* Ik ben een avondje uit, dan mag ik mezelf wel extra verwennen met lekkernijen.

Beweging
* Ik heb vandaag zo hard gewerkt, ik ben echt te moe om nog te sporten vanavond.
* Ik heb echt geen tijd om ook nog iets aan sport te doen.
* Er zijn geen sporten te vinden die echt bij me passen.
* Sporten is veel te duur voor mij.
* Ik was al zo laat thuis, het heeft nu geen zin meer om nog te gaan.
* Ik voel me niet helemaal fit, ik kan beter thuis blijven.

Bij een aantal bovenstaande smoesjes zie je direct dat het smoesjes zijn en weet je dat het een gebrek aan motivatie is. Bij andere smoesjes is het lastiger om er doorheen te prikken.
Zo heb ik regelmatig na een lange dag werken geen energie meer wanneer ik thuis kom. Soms heb ik zelfs een beetje hoofdpijn.
Ik diskwalificeer dan het sporten soms, omdat ik dan behoefte heb aan een rustige avond. Terwijl sporten soms ook juist kan helpen om weer energie te vergaren en je fitter en fijner te voelen.

Het is dus af en toe lastig om de afweging te maken waar je goed aan doet. En in veel gevallen is beweging een goede optie, echter de motivatie om iets te gaan doen is dan heel moeilijk te vinden!

En jij? Hoe herken jij smoesjes bij jezelf? En wat doe je ermee?

Smoesjes

Een gedachte over “Smoesjes!

  1. Pingback: Terugblik Juni | Gewichtige Uitdagingen

Geef een reactie

