PMS; de extra uitdaging

Wanneer je dacht dat de uitdaging van een gezonde nieuwe levensstijl nog niet lastig genoeg was, is daar ook nog eens PMS. Een periode waarin alle gevoel voor rede verdwijnt en de hormonen de macht over dreigen te nemen.

Het premenstrueel syndroom (PMS) is een groep klachten of symptomen die bij sommige vrouwen vlak voor de menstruatie optreden.
De voornaamste met PMS geassocieerde lichamelijke klachten zijn huilbuien (zonder depressieve gevoelens), duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn, strakke huid, opgezwollen borsten en buikpijn. Psychisch kan de vrouw last hebben van angstigheid, depressieve gevoelens, nervositeit, prikkelbaarheid en agressie.
Bron

Mijn uitdaging was sowieso om anders om te gaan met het verwerken van gevoelens en emoties. De periode van PMS was daarin een dieptepunt. Met name chocolade was een grote favoriet. In chocolade zitten allerlei stofjes die je tijdelijk blij en vrolijk maken. Ideaal voor deze rotte periode, waarin je wel wat troost en comfort kan gebruiken.
Maar helaas is het dan weer niet goed voor de slanke lijn, al die suikers.
Er zijn gelukkig ook andere manieren om de PMS dragelijker te maken.

Ideeën

  • Wees niet te streng voor jezelf. Geef jezelf de ruimte om op de bank te duiken met een dekentje en een kop thee. Laat de boel de boel!
  • Beperk grote schommelingen in je bloedsuiker. Eet om de drie of vier uur een lichte maaltijd. Die moet rijk zijn aan koolhydraten en zetmeel, en arm aan suiker en eiwit. Vermijd cafeïne en alcohol. Probeer niet toe te geven aan je behoefte aan veel suiker. Uiteindelijk heeft dit een averechts effect. Bron
  • Teunisbloemolie staat bekend om te helpen bij hormonale wisselingen, PMS én overgewicht. Bron
  • Beweging helpt bij de aanmaak van endorfines. Ook al heb je vreselijk weinig zin, probeer af en toe een stuk te wandelen bijvoorbeeld. Het zal je klachten verlichten!
  • Drink genoeg water. Dat is altijd goed natuurlijk, maar tijdens deze periode van de maand misschien nog wel meer.

Mochten jullie meer tips hebben; geef ze alsjeblieft!
Alles wat de PMS draagbaar maakt is welkom.

pms-stuff5

Advertenties

5 gedachtes over “PMS; de extra uitdaging

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s