De Weegschaal

Er zijn diverse mogelijkheden om bij te houden of het werkt waar je mee bezig bent, op het gebied van afvallen en sporten.
Een belangrijk meetinstrument is daarbij de weegschaal. Op het moment dat je kilo’s kwijt wilt, is het handig om in cijfertjes te zien of je op de goede weg bent.

De elementen
Helaas is deze methode niet erg nauwkeurig. Er zijn namelijk andere elementen die je gewicht bepalen dan vet. Namelijk water en spiermassa.

Tijdens een warme dag, of schommeling in de hormoonbalans, kan het zijn dat je veel vocht vast blijft houden.
Daarnaast ga je bij de meeste sporten ook werken aan de opbouw van spiermassa en spieren wegen zwaarder dan vet, waardoor de cijfers op de weegschaal erg bedrieglijk kunnen zijn.

Het instrument
En dan heb je ook nog eens de weegschaal zelf.
De ouderwetse analoge weegschaal werkt altijd, maar is niet heel nauwkeurig in de weergave van de cijfertjes.

Een digitale weegschaal kan tot op de ons nauwkeurig wegen, maar (en daar kwam ik laatst achter) omdat deze weegschaal 4 punten heeft waarmee hij weegt, kan het resultaat verschillen per keer. Ook kan het uitmaken op welke ondergrond je hem zet.

En als laatste de weegschaal met de mogelijkheid om vetpercentage te meten. Ik heb begrepen dat deze ook niet allemaal even nauwkeurig werken, tenzij je het op de sportschool laat doen, waar de instrumenten een stuk nauwkeuriger zijn.

De wetenschap
Ik werd op den duur gestoord van de cijfertjes op de weegschaal. Na een week intensief sporten en gezond eten, kwam ik gerust een kilo aan.
Hierdoor vliegt motivatie al snel de deur uit, wat enorm zonde is!

Gelukkig heb ik een wetenschapper thuis zitten, die niets aanneemt zonder meerdere cijfertjes en diverse meetmomenten.
Nadat ik mijn frustratie geuit had en mezelf betrapte dat ik veel te vaak op dat ding ging staan, opperde hij dat ik dagelijks erop zou gaan staan.
Alle diëtisten raden dit ten strengste af, je kan immers niet verwachten zo snel resultaat te zien.
Dat was echter niet het doel van dit “project”. Het doel was om aan te tonen dat mijn lichaam (om wat voor reden dan ook) enorm kan fluctueren in gewicht en dat er (als het goed is) een dalende lijn zichtbaar zou moeten zijn op den duur, ondanks de schommelingen.

Het resultaat
Ik merk dat dit voor mij werkt. Niet omdat ik elke dag resultaat wil zien, maar omdat ik weet dat 1 misstap nog geen ramp betekent. En als dagelijkse motivatie om er even mee bezig te zijn en met frisse blik te beginnen.
Ik merk ook dat er soms simpelweg geen correlatie is tussen veel of weinig gegeten hebben, de dag ervoor gesport hebben of welke reden dan ook.
Mijn lichaam doet soms raar. De weegschaal doet soms raar. Maar het is fijn om te zien dat ondanks de fluctuaties, de lijn langzaam naar beneden gaat.

 

image

 

 

Geef een reactie

