Vallen en opstaan

vallen-en-opstaan

Bij een langdurig veranderingsproces, hoort vallen en opstaan.
Gisteren was weer een belangrijk leermoment, waarbij ik dacht alles onder controle te hebben maar dit niet zo bleek te zijn.

De voorbereiding
Op zaterdagochtend liep ik door de supermarkt om de wekelijkse boodschappen te doen. Het gebruik van een lijstje is hierbij altijd erg handig, omdat ik dan niet geneigd ben om meer te kopen dan nodig is.
Later op de middag zouden er een aantal mensen op visite komen, dus er moest drinken gehaald worden, maar ook iets voor op tafel. Daarbij had ik een goed idee; ik zou verschillende soorten fruit meenemen en daarnaast nog wat om te snoepen. Ik zat goed in mijn vel, dus het zou geen probleem hoeven zijn om me niet te laten verleiden tot snoepen.

Eenmaal thuis aangekomen had ik nog even goed geluncht, voordat de visite zou komen. Daardoor wist ik dat ik in elk geval geen honger kon hebben en de verleiding ook minder groot zou zijn.

Vallen…
Toen de visite er eenmaal was, begon ik aan het snijden van het fruit. Aardbeien, meloen, banaan en ananas. Lekker! En uiteindelijk ook de m&m’s op tafel. In de keuken al een aantal gepakt, want een paar moet kunnen, daar ga je niet aan dood. (Hier begonnen de eerste smoesjes mijn hoofd al binnen te dringen.)
Optimistisch begonnen met het snoepen van het fruit op tafel, maar al snel nam ik nog wat meer m&m’s. Het is immers gezellig en wat maakt het nou uit als ik er nog een paar neem.
Uiteindelijk bleef ik snoepen en leken alle remmingen weg. Alhoewel de gedachten nog volop aanwezig bleven. Dit is niet goed hoor, maar ja.. Het is nu toch al te laat. Waarom zou ik ze niet gewoon mogen nemen, het is maar 1 dag feest.
De dag eindigde daarna ook nog eens in het bestellen van een flinke portie Chinees. Een van de maaltijden die ik doorgaans enorm lastig te proportioneren vind, omdat ik het proeven van de verschillende gerechten zo fijn vind.

… En opstaan
Er nu op terug kijkende, heb ik het mezelf op sommige vlakken ook wel erg moeilijk gemaakt.
M&m’s zijn één van lekkerste dingen op deze aardbodem, dus dit was dan ook een gevalletje kat op het spek binden. Ik dacht in de ochtend dat ik de verleiding zou kunnen weerstaan, maar mijn gemoedstoestand kan per dag enorm fluctueren. Dus wellicht dat ik het mezelf ook iets minder moeilijk kan maken.
Waar ik wel enorm trots op ben, is dat ik de dagen en de misstappen tegenwoordig los van elkaar kan zien. Eén verloren dag maakt nog geen verloren strijd.
Dit is voor mij nu al een enorme overwinning, omdat dit voorheen wel de momenten waren waarbij ik het bijltje erbij neer kon gooien.

2 gedachtes over “Vallen en opstaan

Geef een reactie

