Nieuwe Rituelen

Oude gewoonten

Bij het afleren van oude gewoonten, is het belangrijk om geen leeg gat te laten ontstaan. Meestal hebben ze namelijk een doel gediend. Het zoeken van troost, het wegwerken van verveling of het verkrijgen van een vrolijk gevoel ten tijde van een dip. In mijn geval was het eten wat mij dit gaf.

Tijdens die innerlijke onrust ben ik geneigd om helemaal terug te kruipen in mijn introverte modus. Het liefst diep weggedoken in een veel te grote badjas, achter de computer, met een grote zak chips en mijn favoriete serie.
Iets waar overigens helemaal niets mis mee is, behalve dan wanneer je graag gewicht kwijt wil en die zak chips doorgaans ook helemaal leeg gaat, omdat gedachten op nul staan. In een soort trance gaat mijn hand steeds maar weer die zak in, tot ik zo’n beetje op de bodem ben en dan komt de realisatie dat dit misschien niet zo’n slim plan was. Met als gevolg een schuldgevoel, want ik was best wel op de goede weg de afgelopen week!
Door het schuldgevoel nog meer troost zoekende en voila; de vicieuze cirkel is geboren.
Overigens meestal gepaard met de gedachte: “Het is nu toch al te laat, wat maakt het ook nog uit.. Dit lukt me toch nooit..”

Dit moest dus anders!

Rituelen geven gemoedsrust. Het is iets waar je altijd op terug kan vallen wanneer je vervalt in een innerlijke onrust of mentaal ongemak.
Het was dus belangrijk om in het proces van verandering, ook op zoek te gaan naar nieuwe rituelen. Inmiddels heb ik er een aantal gevonden die bij me passen en waar ik dezelfde troost uit kan halen als uit eten.

– Muziek luisteren
– Dansen
– Langdurige warme douche
– Wandeling maken
– Mezelf insmeren met bodylotion
– Iets leuks voor mezelf kopen
– Nieuwe recepten zoeken
– Serie kijken op Netflix
– Sauna
– Gedachten van me afschrijven in mijn blog

En jullie? Wat gebruiken jullie om tot rust te komen of weer in je hum te raken?

tension-is-who-you-think-you-should-be

Een gedachte over “Nieuwe Rituelen

  1. Mijn verslaving is vriendschap. :3 Als ik me rot voel, ga ik er met vrienden over praten (via internet).
    Sporten helpt in mijn geval vaak ook enorm om m’n brein van “muuuh, wil niet, alles is vervelend en moeilijk” naar “fuck yeah, ik kan de hele wereld aan” te krijgen.

    Like

Geef een reactie

