Dorst

Voordat ik begon met mijn gezondere levensstijl, had ik eigenlijk vaak niet eens dorst. Ik dronk omdat het lekker was en mij dat een voldaan gevoel gaf.
In de ochtend dronk ik een paar koppen koffie, of beter nog; cappuccino. En wanneer ik mijn koffie dronk, dan het liefst met melk en suiker.
Thee was ook best een optie, maar ook dat smaakte een stuk beter met twee scheppen suiker. Ik ben nogal een zoetekauw namelijk.

Vanaf de middag vond ik het heerlijk om frisdrank te drinken. Het liefst sinas, maar cola vond ik ook prima. Ook daar gold dat het de zoetigheid was die overwon.
De gedachte om water te pakken in plaats van frisdrank kwam vaak niet eens bij me op, omdat dat simpelweg niet lekkerder was. (Volgens mijn suikerverslaving althans.)

Met de beslissing om mijn gewichtige uitdaging aan te gaan, kwam ook de beslissing om andere keuzes te maken qua drinken.
Zwarte koffie vind ik een stuk minder lekker dan thee, dus de keuze tussen die twee was makkelijk gemaakt. Daarnaast merk ik dat ik van thee op stressvolle momenten een stuk minder hartkloppingen krijg: Dubbel bonus!

De lastigste keuze was de stap van zoete drankjes naar water. Maar als je de berekening doet, kom je al snel tot de conclusie dat hier enorm veel winst te behalen is.
5 glazen sinas x 85 kilocalorieën = 425
5 glazen sinaasappelsap (uit pak) x 120 kilocalorieën = 600
5 glazen cola x 90 kilocalorieën = 450
Bron
Dat is bijna 1/4e aan calorieën van wat je op een dag binnen zou willen krijgen.

Ik besloot voortaan vooral water en thee te gaan drinken. En ik moet zeggen; het word steeds makkelijker.
Ook begin ik meer dorst te krijgen wanneer ik minder drink dan gewoonlijk, waardoor ik ook minder hard mijn best hoef te doen om aan voldoende vochtinname te komen.

Overigens ben ik hele leuke tips tegen gekomen om het water af en toe een wat ander smaakje te geven:
* Water met munt (& citroen & komkommer)
* Water met citroen
* Water met limoen

En als beloning ga ik mezelf binnenkort een Dopper geven!

Hebben jullie nog leuke tips om het water drinken te bevorderen?

munt_citroenlimonade_web

4 gedachtes over “Dorst

  1. Ik heb dit weekend zelf muntijsthee gemaakt. Anderhalve liter water gekookt, dat in een pan gegooid waarin ik wat munt en limoenpartjes had gedaan. Zes suikerklontjes erbij en het de hele avond laten afkoelen. Overgegoten in een fles en je hebt anderhalve liter frisdrank, voor 20 kcal per glas. Kan uiteraard ook zonder suiker, maar als je wel iets zoets wilt maar niet die belachelijke hoeveelheid calorieën dan is dit een lekker alternatief!

    Like

Geef een reactie

