Bootcamp

bootcamp cool

Sporten. Sporten. Sporten. Sporten.
Inmiddels kan ik het woord gewoon zeggen, zonder er rillingen van over mijn rug te krijgen. Dat was niet zo lang geleden nog wel anders.
Iedereen herinnert zich vast de gymlessen van vroeger op school nog wel. Voor de één was dat een plezierige bezigheid, voor de ander een ware hel.

De hel
Ik was dus een kind voor wie het een ware hel was.
Tijdens het kiezen van de teams werd ik altijd als één van de laatsten gekozen. Mijn fijne motoriek was niet fijn maar grof te noemen. Mijn diepte inzicht was behoorlijk falend, door mijn luie oog. Mijn conditie was ver beneden peil. En ik had er simpelweg ook geen ZIN in.
Voor de hele klas was apenkooi het leukste moment van de dag, maar ik wilde alleen maar dat ik uit mijn lijden verlost zou worden door de leerkracht die zei dat het tijd was om te gaan douchen. (Ook dat was een hel, want ik was nogal vroeg in mijn puberteit en als kind wil je vooral niet anders zijn dan anderen.)
Kortom; voldoende ingrediënten om sport een vies woord te gaan vinden.

De ontwikkeling
Veel verschillende sporten zijn de revue gepasseerd in zowel mijn jeugd als mijn volwassen jaren. In willekeurige volgorde: Judo, volksdansen, turnen, jazzballet, zwemmen, fitness, stijldansen, zumba, streetdance, aquarobic, wandelen en joggen. Ik zal er vast nog een aantal vergeten, maar dit dekt de lading wel zo’n beetje.
Ik bleek geen persoon voor teamspelen, noch ben ik in de wieg gelegd voor competities.

Waar ik wel heel blij van werd was zwemmen en dansen. Uiteindelijk bleek de combinatie hiervan de winnaar: Dansen in het water!
Ik werd 3x in de week baantjes trekken een beetje zat en ben op zoek gegaan naar iets waar ik voldoening van kreeg. Dit bleek aquarobic en aquafit. Beide een vorm van cardio- en krachttraining door gebruik te maken van de weerstand van het water.

Bootcamp
Nou was het woord sport tot kort geleden een vies woord, maar het woord bootcamp joeg simpelweg enorme angst aan.
Het beeld wat ik had van bootcamp was zo’n vervelende schreeuwende instructeur die vooral hard schreeuwt dat je je best niet doet en dat het beter moet.
Nee, mij niet gezien!
Tot ik erachter kwam dat de instructeur van aquarobic ook de aquabootcamp verzorgde. Een enorme leuke man, die zichtbaar plezier beleefd aan het geven van de lessen.
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben na de les een praatje met hem gaan houden. Hij gaf aan dat de lessen veel pittiger waren en er vooral veel interval-training was. Ik twijfelde direct aan mijn kunnen en gaf dit ook aan, maar de instructeur lachte alleen maar vriendelijk en gaf aan dat het zeker iets voor mij was.

Door deze vriendelijke glimlach en de motivatie, durf ik wel over de drempel. Ik ga vanaf a.s. donderdag meedoen aan auqabootcamp.

Wish me luck!

Een gedachte over “Bootcamp

Geef een reactie

