Saboteurs en Supporters

Tijdens mijn uitdagende reis van gewichtsverlies, kom ik verschillende type mensen tegen.
Ik wil het vandaag met name hebben over de saboteurs en de supporters.

Saboteurs
Het woord klinkt heel vervelend en negatief, maar ik wil zeker niet met een corrigerend vingertje naar deze mensen wijzen. Het is namelijk zo dat het bijna nooit de bedoeling is om mijn proces te saboteren. Sommige mensen zijn namelijk niet eens op de hoogte van mijn wens om gewicht te verliezen.

Het is eigenlijk beter nog te benoemen als mensen die hindernissen opwerpen. Goed bedoelde momenten die uiteindelijk tot een hindernis kunnen leiden.

Ik zal een paar voorbeelden noemen, dan wordt het misschien meer helder.

  • Neem nog een koekje, ik heb ze speciaal voor je gekocht
  • Doe niet zo ongezellig, iedereen neemt toch wat?
  • Waarom neem je zo weinig? Het is feest!
  • Hoezo drink je alleen water? Ik drink zelf nooit sinas, maar heb speciaal voor jou gehaald!
  • Kom op, doe niet zo flauw! Van 1 stuk taart word je niet dik.

Door bovenstaande voorbeelden wordt het “nee” zeggen, nog lastiger dan het normaal gesproken al is. Er wordt ingehaakt op overtuigingen die lange tijd mijn hoofd hebben gevuld en die ik ook naarstig probeer te verslaan.Daarnaast wil je mensen niet teleurstellen, zeker niet wanneer ze voor jou extra hun best gedaan hebben om iets lekkers op tafel te zetten.

De minder opvallende saboteurs zijn mensen die de tafel vol met lekkers leggen en je vooral uitnodigen om niet te schromen om te pakken. In eerste instantie lukt het wel om de lekkernijen te weerstaan, maar tegen de tijd dat je honger begint te krijgen, wordt dit een stuk lastiger.

Het is overigens niet zo dat het vervelend is wanneer mensen je iets aanbieden. Het is erg belangrijk dat ik nee blijf leren zeggen en dat zal me zeker sterker maken. Wanneer het echter op dwingende of directieve manier gezegd wordt, soms met een aangepraat schuldgevoel; dan wordt het moeilijker.

Supporters
En daarnaast heb je natuurlijk de supporters. Dit zijn eigenlijk altijd mensen die weten van mijn uitdaging en daar bewust rekening mee proberen te houden.
Het prettigste daarbij vind ik wanneer mensen vragen of ze rekening moeten houden. En me ook gewoon dingen blijven aanbieden.
Er zijn namelijk wel momenten waarop ik mezelf wat lekkers mag permitteren. Maar het is fijn om te horen dat men mijn proces steunt, me positieve berichtjes sturen en zeggen dat ik het goed doe. Dat helpt me namelijk door de moeizame momenten, waarop het nee-zeggen soms even moeilijker gaat en de zin om te sporten ver te zoeken is.

Kortom: Voel je vrij om me lekkere dingen onder mijn neus te schuiven, maar doe dit op een vrijblijvende manier, zodat ik mij dan ook vrij voel om daar nee op te zeggen. En ondersteuning vind ik fijn!

 

1363835117594 (4)

 

Geef een reactie

