Emotioneel

20150517_162233

 

Vandaag ontving ik een bericht van mijn moeder. Ze vertelt dat ze me dapper vindt en mijn blog vol herkenning leest.
Een groot deel van mijn familie kampt namelijk met overgewicht en we herkennen ons allemaal in het feit dat we enorm gemotiveerd van start gaan, maar uiteindelijk terugvallen in oude patronen en daardoor aan het jojo-en slaan.
Toen mijn oma is overleden, heb ik het Guinness book of world records uit 1984 gekregen en een medaille van de Weight Watchers. Mijn oma is namelijk in 1,5 jaar tijd 80 (!!) kilo afgevallen. Helaas is veel van dit gewicht er later weer bij gekomen.
Een goede reminder dat ik er constant voor zal moeten blijven knokken om niet alleen af te vallen, maar zeker ook op gewicht te blijven.

Wat mijn moeder daarnaast in de e-mail aanhaalde, was dat ze bij de Weight Watchers destijds met name de nadruk legde op het dieet. Ik ben ook lange tijd bij de Weight Watchers geweest en dat werkte voor een tijdje best goed. Maar uiteindelijk was het voor mij niet de levensverandering die ik nodig had.
Ik zocht de motivatie toen met name extern. Het wegen in een groep was voor mij meestal de doorslaggevende factor, waardoor ik de volgende keer beter mijn best zou doen.
Er werd helaas niet gesproken over de verschillende emoties en gevoelens die weg gegeten werden met eten. Er werden trucjes aangeleerd om door de zware momenten heen te komen, maar het is me in die periode niet gelukt om het op de juiste manier aan te pakken, zodat ik mijn eigen weg zou vinden daarin.

De trukendoos werkt namelijk slechts tijdelijk. Op de momenten waarop je je echt enorm slecht voelt, vervagen die aangeleerde maniertjes nogal snel en nemen de smoesjes in je hoofd het over. En juist die smoesjes, wil ik tackelen.

Bedankt mam, voor de support en de reminder dat het helemaal niet makkelijk is, maar dat je in me gelooft dat ik het kan! 

Geef een reactie

