Het plan

Ik ben dit blog gestart om mijn ervaringen rondom mijn langdurige proces rondom afvallen en beweging op te schrijven en te delen. Deels voor steun, deels als reminder aan mezelf. Het tijdsbestek van het plan, zal zo rond de 3 jaar tijd in beslag nemen. Omdat het met name bedoeld is om gedragsverandering in gang te zetten en hopelijk wordt het dan op den duur geen opgave meer, maar een manier van leven.

Ik wil uiteindelijk zo rond de 30 kilo afvallen. Ik wil blijvend afvallen door niet streng te diëten, omdat ik dit in het verleden wel gedaan heb en ik dit niet lang vol blijf houden. Ik verlies motivatie en ervaar daardoor meer stress, wat resulteert in terugvallen in oude gewoontes.
Dit betekent dus dat ik een langdurig proces in wil gaan van verandering. Ik wil leren wanneer mijn lijf voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en wat de juiste hoeveelheid lichaamsbeweging is.
Ik zal anders om moeten leren gaan met spanningen en emoties. En een andere vorm zien te vinden om dit uiting te geven.

Daarom een opsomming van belangrijke doelen die ik wil hanteren om deze verandering door te maken.

Lichaam

  • Minstens 3x per week sporten. Momenteel ga ik 1x per week zwemmen en 2x per week naar aquarobic.
  • Een aanvulling op het sporten kan zijn wandelen of te fietsen.
  • Meer gebruik gaan maken van de fiets. De auto dus vaker laten staan.
  • Gaan ervaren hoe ik een balans kan vinden tussen beweging en eten. Zeker ook omdat ik af en toe wat extra’s wil kunnen blijven doen, zoals uit eten gaan.
  • Elke keer de trap nemen naar de 3e verdieping. Uitzonderingen zijn zware boodschappen.
  • Als alternatief voor eten wanneer ik stress voel, me leren focussen op mijn lijf door na te gaan wat ik nodig heb.
  • Mijn lichaam beter verzorgen door regelmatig verzorgingsproducten te gebruiken die ik fijn vind.

Geest

  • Mezelf uitdagingen opleggen om me te blijven motiveren.
  • Kleine beloningen aan mezelf geven wanneer ik deze uitdagingen heb behaald. (30x de trap genomen, 30x gaan sporten etc.)
  • Mijn blog op regelmatige basis bijhouden om mezelf geprikkeld te houden.
  • Zorgen voor voldoende ontspanning in mijn vrije tijd, zodat mijn stress niet te hoog oploopt.
  • Kunnen blijven genieten van leuke/lekkere dingen, omdat ik weet dat ik voldoende inzet getoond heb.
  • Het lekkere eten/snoepen dan wel kunnen beperken.
  • Leren omgaan met de smoesjes in mijn hoofd, die ik verzin wanneer ik geen zin heb in sporten of trek heb in lekkers.
  • Leren alternatieven te hebben wanneer ik stress of verveling voel.

Eten/drinken

  • Vooral water en thee drinken. Voorheen dronk ik veel koffie en frisdranken.
  • Wanneer ik dan toch frisdrank neem (bijvoorbeeld op een feest) wil ik mij beperken tot de light frisdranken.
  • Leren wanneer mijn lijf voldoende gegeten heeft. Momenteel probeer ik de porties al te beperken. Wat enorm goed helpt is om mijn partner het bord op te laten scheppen.
  • Geen junkfood meer eten.
  • ’s Avonds niet meer snaaien/snacken wanneer ik me verveel o.i.d.
  • Elke ochtend ontbijten
  • Leren hoe ik me kan beperken qua eten op feesten.

 

 

2 gedachtes over “Het plan

  1. Pingback: December – een terugblik | Gewichtige Uitdagingen

Geef een reactie

